آقای مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در خطبه نماز جمعه 26 آبان در مورد زلزله کرمانشاه مواردی رو بیان کردن که در یوتیوب و آپارات قابل مشاهده است و در اینجا هم گذاشته ام:

در همین مورد، یک پست فیسبوکی نوشته بودم:

بعد از زلزله کرمانشاه شنیدم آقای مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه 26 آبان صحبت هایی کرده اند که هم افترا به ملت است، هم عدالت خدا را زیر سئوال برده، هم از قول خدا (یا به نمایندگی از خدا) صحبت کرده اند، هم از نظر علمی اطلاعات غلط داده اند، هم درخواستی که از مردم دارند غیر انسانی است، هم تصویری که از خدا ترسیم کرده اند مخدوش و معیوب است.
من با حرف های ایشان مخالفم و ازشون درخواست دارم گفته هاشون رو اصلاح کنن و از مردم عذرخواهی کنن.

یکی از دوستان عزیزم نوشته بود:

من هم تماشا کردم. اگرچه با ادبیاتش چندان موافق نیستم ولی به نظرم آنچنان هم نبود که فرمودی.
در واقع متوجه نشدم مصداق مواردی که مطرح کردی دقیقا چیست:

۱) افترا به ملت
۲) زیرسوال بردن عدالت خدا
۳) از قول خدا (یا به نمایندگی از خدا) صحبت کردن
۴) از نظر علمی اطلاعات غلط دادن
۵) درخواستی که از مردم دارند غیر انسانی است
۶) تصویری که از خدا ترسیم کرده اند مخدوش و معیوب است.

در جوابش نوشتم:

۱) مردم را به طور دسته جمعی و بدون دلیل و مدرک و اثبات، گناه کار خواندن، مصداق افترا است. آن هم از طرف کسی که خودش عالم دین است.
۲) عدالت خدا بر تنبیه دسته‌جمعی تعلق نمی گیرد. اصولا خدا دنبال تنبیه عده‌ای برای آگاه کردن عده دیگر نیست و عده‌ی زیادی آدم معمولی یا خوب را به خاطر عده ای گناهکار (به قول ایشان) به کشتن نمی دهد.
۳) ایشان می گوید خدا عصبانی است و ناراحت است. آیا ایشان اطلاعی دارند؟ آیا خدا یا پیغمبر یا فرشته‌ها به طریقی با ایشان در تماس هستند؟ از کجا این حرفاها را می زنند؟ آیا من یا هر شخص دیگری هم مجازیم از قول خدا بگوییم فلان و بهمان؟
۴) ایشان زلزله را قهر خدا نسبت به مردمان می داند، در حالیکه زلزله نتیجه طبیعی حرکت لایه های زمین و آزاد شدن لحظه ای انرژی ذخیره شده در گسل هاست (این اطلاعات ممکنه دقیق نباشه). این موضوع ربطی به هیچ قضاوت دینی و ایدئولوژیک نداره. طبیعت اساسا نسبت به رفتار دینی انسانها قضاوت و واکنشی نداره. مثلا مردم مکزیک با راه اندازی یک سسیتم هشدار زودهنگام مردم رو مطلع کرده و نجات میدن. بطوریکه آخرین زلزله 8 و خورده ای ریشتری کمتر از 10 کشته داده. غیر از اینه که اونا دارن از روشهای علمی و قوانین زمین استفاده می کنن که کمتر از چیزایی که نمی تونن کنترلش کنن، صدمه ببینن؟ آیا اونا از ما به خدا نزدیکترن؟ آیا اونا دارن جلوی ضرب شست های خدا رو می گیرن؟ آیا اگر ما هم خونه هامون رو محکم بسازیم یا به موقع بفهمیم و فرار کنیم، بر خلاف مشیت اللهی بوده؟
۵) ایشان می گویند مردم باید گریه کنند، باید زاری کنند و … به نظر من درخواست از مردم برای گریه آنهم برای چیزی که هیچ ارتباط عقلیی با موضوع نداره ولی آثار مخرب روانی و اجتماعی داره یه درخواست غیر انسانی هست. در نظر داشته باشین که مردم ناراحت و غمگین معمولا خودشون رو بیشتر گناهکار محسوب می کنن و کمتر برای انجام کارهای عاقلانه (که زحمت دارن) پا پیش میزارن. به جاش متوسل میشن به دعا و نذر و نیاز که هرچند ممکنه تاثیر مثبتی در آرامش فردی داشته باشه ولی قطعا تاثیری در آمدن زلزله بعدی و میزان خرابی ناشی از آن نداره. و حتی باعث تلفات بیشتر میشه. ایشان بهتر بود به مردم می گفت، آی مردم این نتیجه آماده نبودنه، نتیجه آموزش نداشتن در این زمینه است، این نتیجه عدم دقت در انجام کار کارشناسی و تقلب در ساخت و تولید و … است. نه اینکه بگن این قهر خداست و تقصیر خودتونه و …
۶) تصویر ایشان از خدا یک موجود ضعیف عصبانی هست که وقتی به سرش میزنه با ناجوانمردی تمام خوب و بد رو با هم از بین میبره و هیچی براش مهم نیست. ایشان از خودش نپرسیده که چرا باید خدا اینقد زود جوش باشه؟ چرا مردم کرمانشاه و بم باید کشته بشن که یه عده دیگه درس بگیرن؟ آیا اساسا کسی اینجوری درس گرفته؟ اگه گرفته بود که این همه زلزله و سیل و اینا لازم نبود؟ آیا فقط مردم این مناطق گناهکار بودن؟ تو ایران، تو اروپا و آمریکا همه درستکارن؟

آگر ایشان و افراد مشابه، کمی علمی‌تر با مسائل برخورد می کردند یا با چند آدم آگاه صحبت میکردن و بعد نظر میدادن، نه لازم بود مردم رو دسته جمعی گناهکار بدونن، نه لازم بود خدا رو اینقدر خشمگین و انتقام جو نشون بدن. این حرفا اگه از دهن چندتا پیشوای دینی دیگه هم دربیاد (که کم و بیش میاد) باعث میشه جلو کار علمی در این زمینه ها گرفته بشه، مردم نسبت به زلزله زده ها بدبین بشن و اونا رو گناهکار بدونن و کمکشون نرن. بازمانده های زلزله ها و حوادث طبیعی دیگه احساس شرم و گناه داشته باشن و کلی گرفتاری دیگه.

تشکر کرد!